Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden
Er waren 95 fietsdoden in 2022 (ten opzichte van 74 in 2021). Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar. Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval. De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn bovendien ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1000 ongevallen).
Een reden temeer om je als fietser goed te verzekeren. We raden je alvast deze verzekeringen aan:
- De ongevallenverzekering. Tegen enkele tientallen euro’s per maand kan je het volledige gezin daartegen beschermen. Bij een ongeval in het verkeer met lichamelijke letsels worden de extra medische kosten na aftrek van de tussenkomst van het ziekenfonds terugbetaald en wordt er een vergoeding uitgekeerd bij invaliditeit of overlijden. Deze verzekering kan je uitbreiden voor alle ongevallen in het privéleven.
- De familiale verzekering wanneer je als fietser schade berokkent aan een derde.
- Een fietsverzekering. Fietsen – en in het bijzonder de elektrische fietsen – kosten veel geld. Daarom is de fietsonmium zo in opmars. De omniumverzekering verzekert de schade aan de fiets, komt tussen bij pech onderweg en beschermt je ook tegen diefstal.
- De rechtsbijstandsverzekering. Hoe meer ongevallen, hoe meer kans dat je betrokken geraakt in een juridisch geschil. Of heb je al gedacht hoe je de schade aan je fiets zal recupereren wanneer de tegenpartij vluchtmisdrijf pleegt of geen familiale verzekering heeft? Of wat als je moet verdedigd worden bij een overtreding van de wegcode?
5 letselongevallen elke dag met een elektrische step
In 2022 waren er 1715 letselongevallen met een e-step, ofwel 5 per dag. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van een jaar eerder. Er waren 4 doden ten opzichte van 1 in 2021. In Brussel zijn ongevallen met e-steps goed voor ongeveer 1 op de 6 letselongevallen (18%).
Deze letselongevallen zijn nog maar het topje van de ijsberg, want in veel gevallen wordt de politie er niet bijgehaald wanneer iemand met een elektrische step een val maakt. Sinds 1 juli 2022 zijn er nieuwe regels van kracht, maar die maatregelen hebben in de praktijk hun effect nog niet getoond. Hieronder lees je nog eens de voornaamste regels:
- Een verbod voor jongeren onder de 16 jaar om nog met e-steps rond te rijden op de openbare weg. In speelsituaties, zoals op de zeedijk of in speelstraten, mogen jongeren hun toestellen wel nog gebruiken.
- E-steps worden van het voetpad verbannen. Personen met een beperkte mobiliteit blijven met hun scootmobiel welkom op het voetpad. En in voetgangerszones geeft een bord aan of e-steps er - stapvoets - toegelaten zijn.
- Met twee op een e-step rijden is wettelijk verboden.
Bron: VIAS