Skip to main content

Niet onder-, niet over- maar juist verzekerd? Dat kan.

Net zoals onderverzekerd zijn, bestaat er ook zoiets als oververzekerd zijn.  In dit geval ben je voor bepaalde risico’s dubbel of zelfs driedubbelverzekerd.

Met andere woorden, je betaalt dan twee keer of zelfs drie keer een premie voor hetzelfde risico. Ingeval van schade word je maar één keer vergoed, want volgens de wet mag een schadeverzekering niet dienen om je te verrijken, maar enkel om je schadeloos te stellen.

Een dubbele verzekering komt enkel van pas als de waarborg van de ene verzekering helemaal uitgeput is. Dat kan uitzonderlijk als je schade groter is dan wat de verzekering je maximaal kan vergoeden. Je schade is dan nog niet helemaal vergoed. Daardoor kan je een tweede schade-aangifte doen bij de andere verzekering. De combinatie tussen de school- en de familiale verzekering is hiervan een goed voorbeeld.    

Niet onder-, niet over- maar juist verzekerd? Dat kan als we regelmatig een analyse maken van je verzekeringspolissen.

Voorbeelden waar oververzekering dikwijls van toepassing is:

  • De reisverzekering is er zo één. Via de kredietkaart genieten velen van een reisverzekering met dikwijls te beperkte waarborgen en strikte voorwaarden;
  • Rechtsbijstand. Vele verzekeringen (auto-, familiale- en woningverzekering) bieden een waarborg rechtsbijstand die eveneens voorzien is in de afzonderlijke polis rechtsbijstand, die steeds meer afgesloten wordt, onder andere omwille van fiscale redenen en ruimere dekkingen;
  • Hospitalisatieverzekering via verzekeringsmaatschappij en hospitalisatieverzekering via mutualiteit. Je hospitalisatiekosten zullen maar één keer terugbetaald worden, zelfs al heb je twee hospitalisatieverzekeringen;
  • Bij nieuw samengestelde gezinnen (of samenwonenden) is het zeker en vast een goed idee om de verschillende verzekeringen te overlopen. Meestal is er maar één familiale en woningverzekering nodig;

Ook fiets- en gsm-verzekeringen

Daarnaast wordt de Ombudsman van Verzekeringen geregeld gecontacteerd door consumenten die geld van hun rekening zien gaan voor verzekeringen waarvan ze niet weten dat ze die hebben onderschreven.

“Gsm-verzekeringen zijn op dat vlak het grootste zorgenkind, maar ook bij de fietsverzekeringen zien we het aantal klachten stijgen. De polissen worden meestal in de winkel afgesloten, door een gsm- of fietsverkoper. Maar de informatie die zij geven, is soms zo beperkt dat de consumenten amper beseffen wat ze ondertekenen.” aldus de Ombudsman

Ondertussen is het je wellicht duidelijk geworden dat’ oververzekerd zijn’ iedereen kan overkomen. Aarzel niet om ons kantoor te contacteren als je hierover twijfels of vragen hebt.

Contactgegevens

NV MORTELMANS & C°
Route des Marnières 83/6
1380 LASNE
FSMA nr 010039 A
Tel +32 3 225 09 11
verzekeringen@mortelmans.be