fbpx

Klantenzone      Bel ons : +32 3 225 09 11

Bedrijven: fiscaal interessant om nog in 2019 te investeren ?

Je hebt wellicht al de vraag gesteld: ik heb een kleine vennootschap, op termijn moet de  bestelwagen vervangen worden, investeert de vennootschap nog  in 2019? Of wacht ze liever tot 2020?


Alle fiscalisten raden aan om nog in 2019 te investeren. En gelijk hebben ze. Er bestaan hiervoor verschillende redenen.

De eerste reden is de manier waarop de investeringen worden afgeschreven. In 2019 gebeurt dit nog op jaarbasis. Vanaf 2020 gebeurt het op dagbasis. Daarenboven blijft het degressief afschrijven mogelijk tot 31/12/2019. Dat wil zeggen dat de vennootschap bijvoorbeeld het eerste jaar het dubbel kan afschrijven.

Een tweede reden is de éénmalige investeringsaftrek van 20%. Vanaf 2020 wordt dit herleidt tot 8%. Deze maatregel geldt ook voor éénmanszaken en vrije beroepen.  De voorwaarde is hier wel dat de bestelwagen nieuw moet zijn en uitsluitend of 100% gebruikt wordt voor beroepswerkzaamheden. Tweedehands bestelwagens, personenwagens of wagens niet uitsluitend gebruikt voor beroepswerkzaamheden zijn dus uitgesloten.

Een voorbeeldje maakt het je duidelijk. Stel dat je vennootschap een nieuwe bestelwagen van 20.000 euro koopt op 15/12/2019 of 30/06/2020? Wat zal het verschil zijn?

  15/12/2019 30/06/2020
Degressieve/Lineaire afschrijving over 5 jaar 8000 euro
(Degressief (x2) en aan 100%)
1984 euro
(4000*181/365)
Eenmalige investeringsaftrek 4000 euro
(20% van de investering)
1600 euro
(8% van de investering)
Totale vermindering 12000 euro 3584 euro
Belastingvoordeel
KM0-tarief
2460 euro
(aan 20,40%)
717 euro
(aan 20%)

 

De vennootschap heeft in 2019 nog een hoger belastingvoordeel omdat vanaf 2020 de vennootschapsbelasting daalt. Van 20,40% naar 20% voor het KMO-tarief, van 29,58% naar 25% voor het normale tarief. Deze vennootschapsbelasting is inderdaad sinds 2018 sterk gedaald. In 2017 bedroeg die nog in het normale tarief 33,99%, in het KMO-tarief 24,75%. In de personenbelasting zijn de tarieven ongewijzigd gebleven. Misschien is het interessant om als éénmanszaak over te stappen naar een vennootschap? Je zal in elk geval meer netto overhouden, we raden je elk geval  aan om je boekhouder of accountant te raadplegen, zodat hij een volledig financieel en fiscaal gunstig plaatje kan maken.

En wat met de verzekering?

Nog nooit werden er zo veel ‘camionetten’ in het verkeer gebracht als vandaag. En daar spelen de verzekeringsmaatschappijen t op in met hun aanbod. Eigenlijk wijkt een verzekering van een camionette weinig af van die van een gewoon voertuig. Je kan voor het voertuig ook naast de verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering een volledige of beperkte omnium onderschrijven. Doorgaans is de premie iets duurder dan een gewone autoverzekering gezien het hogere risico op een ongeval.

Omwille van de prijzenslag tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen en de extra services die aangeboden worden loont het echt de moeite om de voorstellen van de verschillende maatschappijen naast elkaar te leggen. Zeker en vast voor een wagenpark met meer dan 10 voertuigen.

Zo zijn er maatschappijen die een verzekering met een vaste premie aanbieden, die dringende en noodzakelijke herstellingen toelaten zonder expertise, die een dekking burgerlijke aansprakelijkheid aanbieden bij een ongeval met twee voertuigen van hetzelfde bedrijf (Sistership-clausule),  die speciale clausules hebben rond haakslaan van een aanhangwagen, belettering van het voertuig , enzovoort... We helpen je graag  om de verschillende voorstellen  te vergelijken.

 

 

 

 

Afdrukken